Domnu’ Şuşerea
era mic de statură, îndesat si avea un tic nervos: când vorbea cu tine, își
ridica umărul drept, spasmodic, la interval de câteva secunde. Vară,
iarnă, purta o pălărie cu borul îngust, dintr-o stofă groasă,
de un verde maroniu, şi o umbrelă permanent închisă, care îl făcea
să arate ca un vânător de o speţă aparte, înarmat cu
umbrelă in loc de puşcă. Domnu’ Şuşerea era poet, membru
in Uniunea Scriitorilor, deși nu unul prea activ, având publicată
doar o carte de poezie într-o editură locală craioveană. De fapt
nu cartea publicată îl calificase poet, ci faptul că toţi
vecinii îl chemau „Poetu”. Într-o zi tata, care venea întotdeauna cu veştile
mari in bucătărie, unde mama părea înțepenita intr-o
poziție unică, aplecată peste chiuvetă, spălând
perpetuu aceeași farfurie, ne spune:
“Mi-a zis Şuşerea azi că a
primit un premiu important pentru o carte de poezii. Uite, mi-a dat si cartea, se
numește <<Amintiri din bătrâneţe>>. Ce dracu de
titlu e ăsta? Nu are nici un sens!” zice tata si apoi deschide cartea la
prima pagina. „Ia uite, mi-a dat-o cu autograf!”, se laudă, după care
citeşte mamei dedicația banală, şi conchide cu aer de
cunoscător: „Am răsfoit un pic cartea, si
poeziile lui nu au nici o noimă. Eu nu am înţeles nimic. Ia
ascultaţi aici una, se numeşte Visare de Sine”, zice şi începe să recite fără dicţie din
cartea deschisă.
Cu viața staţionată în ecluză,
Un căpitan al gândului
Pe marea zbuciumată-a acţiunii
Cu ochiul in ochiul furtunii ,
Întunecat de umbra vântului
Să vie, neliniştit
De liniștea-i adâncă si de pasu-i moale,
Înnebunit de lipsa-i de ecou,
Mult ignorat, un pic iubit,
Un om obișnuit,
Speriat de trenul vieții
Zburând pe firavele-i șine
Cu scrâșnet de roți ascuțit
Incapabil sa mă rup de mine,
Complet amorțit
In visare de sine
“Ce dracului înseamnă viaţa
staţionată în ecluză? Cred că au greșit ăia de
la tipar. Mie asta mi-a plăcut, sună bine, deşi nu
prea înţeleg ce vrea să spună… Se numeşte Sfat
Părintesc.”
Mergi cu ceilalți in cadență,
Călăreşte armăsarul locului comun,
Aşteaptă, fericirea vine in secvență,
Şi nu uita să fugi de controversă,
Să nu fii rău, să nu fii bun
„Zicea ca a luat un premiu de creație
pentru cartea asta, i-l dau sâmbătă la Casa Sindicatelor în cadru
festiv. S-a zbătut şi a reuşit să găsească
recunoaştere, futu-l în cur pe mă-sa!” Pentru tata admirația faţă
de realizările altuia se materializa de obicei într-o înjurătura centrata
pe idea de sex cu mama subiectului, care vroia sa transmită un mesaj
combinat între “ia uite ce s-a descurcat ăsta, e dat dracului” si “unii
sunt făcuţi să se descurce, iar alții, ca noi, stau si suflă
in dudă.” Si din cauza ultimei conotații, fraza care urma, de îndată
ce mă vedea in preajma lui era: “Bă, tu să nu fii prost, ca noi,
învaţă si fa-te doctor!” “Da,” ziceam repede, ca să-i fac pe plac
si sa scap de o discuție amplă privind avantajele profesiei de medic,
pentru că nici prin cap nu îmi trecea să fiu doctor. Abia ieșisem
din perioada când majoritatea băieţilor vor să se facă șoferi
când cresc mari, începusem să citesc “Contele de Monte Cristo” si
“Muschetarii Regelui” şi aş fi vrut să ajung mai degrabă un
scriitor celebru, să se dea femeile in vânt după mine şi să
am bani, adică nu bani, greşesc, nu m-am gândit niciodată la bani,
ci mai degrabă la faimă (şi în mintea mea faima venea cu banii.)
Adică să întru într-un restaurant şi să întoarcă toata
lumea capul după mine: Ia uite, asta e scriitorul ăla faimos. Da,
da,se zice că se așează întotdeauna la aceeaşi masă!
Masa aia din colţ, o ţin special pentru el. Iar câţiva mai cu
tupeu să se apropie de mine şi să mă salute cu căldură:
Să trăiţi, domnu’ scriitor! Scrieţi nişte romane
minunate! Puteţi să îmi daţi şi mie un autograf, să îl
duc acasă fetei mele, care este înnebunită după dumneavoastră!
La vremea aia, nu puteam să îmi închipui femeile care să se dea în vânt
după mine altfel decât de vârsta mea şi aproape toate copii ale celor
câteva fete frumoase din clasă, de care eram îndrăgostit lulea
şi sufeream în tăcere că mă ignorau.
De la prea mult
privit la televizor, când mă gândeam la scriitori faimoşi, îmi
imaginam numai indivizi cu pulovere largi, de lână, pe care îi intervieva
Tudor Vornicu la emisiunea lui, „La sfârşit de săptămână”, în
după-amiezile lungi de duminică, bărbați bine, cu ochelari
şi barbă, care foloseau cuvinte normale, dar combinate in fraze sunau
foarte academic. Ca şi întrebările lui Tudor Vornicu, numai ca ăsta
avea tehnica lui: vorbea rar, ca şi cum gândea mult şi adânc înainte
de a veni cu o idee, apăsa pe cuvinte când le rostea şi ţinea
microfonul aproape de gură, într-un anume fel, ca pe un pahar de băutură
fină din care se pregătea să soarbă un gât și apoi
să îi analizeze pe îndelete gustul. Iar conversaţia plutea ușor,
ca între doi prieteni care se întâlnesc la un pahar de vin ca să se mai întrebe
unul pe altul de viaţă. Niciodată nu mă gândeam că
şi Şuşerea era scriitor. Poate din cauză ca el era președintele
asociatei de locatari bloc 156 apartamente, “Lumea Copiilor”, unde locuiam cu
familia, la scara 8, apartamentul 7. Unde toata lumea ii zicea “Poetu”, jumătate în băşcălie, jumătate serios,
aşa cum oamenii din partea aia a ţării făceau cu tot ce
întâlneau în viaţă.
Adresa oficială
a blocului avea, ca toate adresele, doar numele si numărul străzii.
Clădirea avusese la parter, pe vremuri, un magazin mare de jucării şi
haine pentru copii, cu o firmă de neoane uriașa cocoțata pe acoperișul
in panta al blocului şi pe care se lăfăia in litere mari, colorate
în roşu şi alb, numele “Lumea Copiilor.” Pe vremea aia, era singura
firmă cu neoane din oraş, la televizor rulau numai filme şi
show-uri americane, iar combinația unică de lumină si showbiz mă
făcea să visez continuu la Los Angeles, la New York, la vastitatea Americii
şi să îmi promit în barbă: când cresc mare si plec de-acasă,
vreau să ajung in America. Dar ca să reușesc asta, trebuia să
fiu mai întâi un scriitor celebru şi apoi să mă preia americanii
şi să continui să fiu celebru şi la ei. În ciuda numelui sonor
si luminos (la propriu!), blocul nostru nu era deloc o lume a copiilor. Asociația
de locatari sub conducerea lui Poetu, secondat de șoferul Ștefan
şi de colonelul de miliție Iuga, pensionat de câțiva ani buni dar
tot “colonel până la moarte”
(cum zicea tata), impusese un set de legi draconice şi regulamente de ordine
pe măsură. In primul rând copii nu aveau voie să intre in casele
scărilor. Blocul nostru era o clădire veche, cu aspect de
citadelă stalinistă. Apartamentele erau minuscule si aveau două
camere decomandate care, la o considerație mai adâncă erau de fapt o
cameră mai lungă sugușată la mijloc. Una dintre încăperi,
căreia îi ziceam „camera de la baie” pentru că era lângă baie, era
aşa de mica încât dacă puneai în ea o bibliotecă minusculă şi
un pat, abia aveai loc să te strecori până la geam, ca să îl
deschizi. Iar daca mai puneai și o masă (fără scaune,
bineînţeles), trebuia să te urci in pat şi să
păşeşti prin el ca să ajungi la fereastră. Bucătăria
era un pic mai mare decât doua cabine de telefoane publice puse una după
alta, iar baia era cât o bucătărie și jumătate, sau
echivalentul a trei cabine de telefoane publice. Aceeași scenă părea
sa se repete zilnic cu precizie de ceasornic in bucătărie: mama înghesuită
într-un colţ, spălând vasele şi risipind îngrozitor de multă
apă în proces (da’ mai dă-i dracului,doamne
iartă-mă, mamă, că toata lumea consumă apa, si tot atâta
plătim la întreţinere!), tata stand înghesuit intre ușă
și masă pe singurul scaun vacant din bucătărie (pe celălalt
tronând constant un sac de cartofi înfloriți de la căldura permanentă
iradiata de la aragaz), iar intr-un colţ aragazul, cu tabla vopsită
in alb şi flăcările celor două ochiuri arzând permanent
(mama repetând argumentul apei când venea vorba de consumul gazului.)
Pentru copii, partea
fascinantă a zilei erau explorările aventuroase din casele scărilor.
Blocul avea patru etaje şi opt intrări. Casele scărilor erau
largi, şi aveau un spațiu mare dedesubtul primului set de trepte în
care intrau bețivii noaptea ca să urineze, căinii vagabonzi ca să
se aciuiască de vreme rea şi copiii să se joace de-a vaţi
ascunselea, său “pituluşul” cum ii spuneam in partea aia a ţării.
Poate din cauza mirosului greu de urina sau a fricii să nu se adune și
mai multă mizerie intr-un loc pe care femeia de serviciu refuza scandalizată
sa îl curețe, invocând motive care păreau imposibil de contestat
(„Eu nu sunt plătită sa curăţ c… vostru de sub scări,
mă duc la partid să mă plâng”), comitetul asociației de
locatari luase decizia să interzică accesul copiilor in casele scărilor
şi erau deciși să o impună cu orice preț. Cine era
prins rătăcind pe sub vreo scară, era luat strașnic de
urechi şi dus acasă la părinţi. Părinţii nu se supărau
niciodată văzându-și copii cu urechile roşii, disciplinați
amarnic de Poetu sau de şoferu’ Ștefan, ba le
mai trăgeau şi ei o palma grea peste obrajii muiați de lacrimi. Ce-ai
căutat acolo, mă copilule? Nu ti-am spus să nu intri in casa scărilor?
Mulțumim domnu’ Şuşerea! Pe vremea aia nu prea mă
omoram să înțeleg de ce scara noastră cu numărul 8 era cea
mai mizerabilă din toate si presupuneam că fiind ultima din coada
numărătorii explica totul. Scara 4 unde locuia Poetu arăta cel
mai bine. Şi scara 5 era permanent curată şi cu flori sădite
frumos, regulat, în rondul din faţă: acolo locuia domnu’ Moraru, care
fusese plutonier la securitate, dar îl forțaseră să se pensioneze
după ce fiu-său, Gelu, chitarist intr-o formaţie de muzică
locală (o bandă, cum îi zicea mama), se încurcase
cu o suedeză şi “fugise”
in Suedia, cu acte în regulă. Domnu’ Moraru si colonelul Iuga se detestau
reciproc, fiecare convins că instituţia pentru care lucrase era mai
brează ca a celuilalt.
“Ai văzut ce
flori frumoase au pus la scara 5? E securistu’ ala de Moraru acolo, are încă
putere, futu-l in cur pe mă-sa!“, decidea tata.
“Nu e Moraru, e Morărița,
omule, m-am întâlnit cu ea când cumpăra flori din piața! Le-au
plantat din banii lor,” zicea mama împăciuitoare, iar tata nu mai
continua, pentru ca evidenţa era împotriva lui si nu îi plăcea să
piardă,mai ales la mama.
Erau de fapt trei
blocuri la “Lumea Copiilor” care erau aranjate in forma unui “U”, în jurul unei
curți interioare mari, de-a lungul căreia șerpuia o stradela
îngustă pe care nu avea voie nimeni să parcheze maşina, conform hotărârii
comitetului asociatei de locatari. Legea era atât de drastică încât dacă
aveai vreun oaspete la masă care uita să mai plece și stătea
cinci, șase ore in vizită, șansele erau foarte mari să îşi
găsească cauciucurile maşinii înțepate. Toata lumea era
sigură ca șoferul Ștefan era călăul automobilelor
parcate neregulamentar, ca şi cum simplul fapt ca trăiau și el
si familia din condusul unui camion de marfă îl făcea pe el singurul
capabil să bage lama cuțitului in cauciucurile altora. În mijlocul curții
se întindea, într-o structură de stea, un rond mare,
circular, împărţit ca în nişte felii de pizza despărțite
de alei interioare. În fiecare primăvara locatarii blocului ieșeau la
îngrijitul rondurilor, la „muncă patriotică” (deși nu-mi părea
nimic patriotic în îngrijitul unei curți interioare), sub conducerea asociației
de locatari şi a președintelui ei, Poetu. Oamenii deveneau atât de
angajați în activitatea asta încât aş fi putut să pariez că
rondul ăla mare, circular, era partea cea mai curată si îngrijita din
tot orașul. Din martie până în toamnă târziu, locul era constant
patrulat şi inspectat de Poetu, care trebuia să fie sigur ca regulile
erau respectate si nici o infracțiune nu rămânea nepedepsită. În
primul rând nici o persoana străina de bloc nu avea voie să folosească
băncile de lemn, terminate cu bare metalice circulare la fiecare cap, care
erau distribuite la intervale egale pe aleile despărțitoare. Când
vreun trecător îndrăznea să se așeze pe vreo bancă ca
sa îşi mai tragă sufletul după atâta mers prin oraș, Poetu se
așeza imediat in fata lui, agitându-si umbrela şi punându-i in vedere
in cuvinte simple, dar hotărâte, că venise timpul pentru el ca să
plece. Într-o după amiază când venisem de la școală mai
devreme si eram acasă, am auzit gălăgie afară, un schimb de
replici scurte si dure, cu glasuri răstite de bărbaţi, apre,
gâjâite, mânioase. Curios şi eu şi mama, am deschis fereastra sa aflăm
de unde venea zarva. Afara era Şuşerea cu un individ tânăr, cam
la vreo douăzeci si cinci de ani, îmbrăcat in blugi şi geacă,
care, depărtându-se la pas liniştit, se mai întorcea o dată înspre
poet, strigându-i:
“Da mai dă-te
dracului de boșorog senil, ce, e banca lu’ mă-ta?”
“Ptiu, nu ți-ar
fi ruşine, boule! Măgar nenorocit, chem miliția, barbarule!” se
repezise Şuşerea la el, amenințându-l cu umbrela, dar îşi
schimbase părerea în ultima clipă, se oprise brusc, la numai câţiva
paşi de infractor. Tânărul nu păruse deloc speriat de fandarea
lui bizară, de spadasin cu umbrelă.
„Ia uite la el,bă.
Ce, bă, vrei sa mă ataci? Îți fac umbrela aia guler, bă nea
piftie! Hai sictir la cimitir!” şi zicând așa făcuse un pas iute
spre Şuşerea, ca si cum se pregătise sa îl atace. La care Şuşerea
se dăduse repede înapoi, așa de repede incit pălăria îi sărise
de pe cap, deși umbrela o ținuse ferm in mână. Numai gura nu
si-o putuse ţine:
„Marş de-aici,
javră ordinară! Golanule! Pun miliția pe urmele tale, bă! Îl
chem pe colonelul Iuga!
„Te bag in p… mă-tii
cu colonelul tău cu tot!” auzisem glasul tânărului topindu-se după
colţ.
*
Rondul ala mare din
mijloc era ca un sanctuar venerat si strașnic păzit. Șansa la
nemurire a adulților de la „Lumea Copiilor”. Nimeni nu avea voie să
calce în interiorul lui, iar dacă vreun copil greșea si păşea
pe iarbă, peste bordura strâmbă, dată cu var, era instantaneu localizat
și apoi fugărit de Poetu, care îşi agita umbrela ca o suliță
pe câmpul de bătălie. Între ora 2 şi 4 in fiecare zi, toți
copii trebuiau să se retragă in case, liniștea era forţată
de umbra ameninţătoare a poliţiei secrete a blocului, și
numai adulții care locuiau in curte aveau voie să stea pe bănci,
cu condiția sa nu vorbească tare. Cu câteva minute înainte de ora 2
vedeai mamele deschizând ferestrele largi ale apartamentelor şi strigând
cu disperarea fricii de represiune: “Ninu, vino draga in casă! Ninuuu!”
“Mai stauuu, maaami!”
încerca Ninu sa tragă de timp, văicărindu-se.
“Dacă nu vii
imediat in casă, cobor la tine şi te iau de păr!”, amenința
mama cu glas ascuțit, după care Ninu o lua agale spre casă, îmbufnat
și cu pas nesigur,prins în ghearele unei revolte înăbuşite.
De multe ori, mamele ieșeau in papuci şi
capoate ușoare, așa cum le prinsese momentul, ca să ii aducă
pe recalcitranți in casă. Toata lumea știa ca Poetu stă la
pândă cu ceasul în mână, şi nimeni nu vroia sa se pună
rău cu el.
Ca să fie clar pentru toată lumea (şi
nimic nu e mai clar decât când e scris pe hârtie, pentru ca
atunci sună oficial), comitetul asociației comandase la o tipografie si
pusese la fiecare casă a scărilor un set de plăcuţe de tablă,
pe care scria cu litere de-o șchioapă:
A se păstra liniștea în
curte.
Zilnic de la 2 la 4.
Comitetul Asociației de
Locatari,
Bloc de Locuințe „Lumea
Copiilor”
De
cum văzusem plăcuţele agăţate pe casele scărilor,
mi se păruse că ceva era în neregulă cu formularea: pentru mine
„de la - până la” ţinea mai mult de puncte geografice, ca atunci când
ziceai “am luat autobuzul de la
gară pana la Craioviţa”, dar când te refereai la timp suna mai corect
„zilnic intre orele 2 si 4.” Dar pentru ca domnu’ Şuşerea era
scriitor, şi poet pe deasupra, nu avusesem curajul sa mă îndoiesc,
cel puţin cu glas tare, și să inițiez o discuție. La reţinerea
mea contribuise si faptul că dintre vecini nu prea aveam cu cine sa discut
nelămurirea mea.
In ciuda regulamentului, acum scris pe toate gardurile,
Poetu şi comitetul asociației nu păreau să fie tot atât de vigilenți
la ce se întâmpla pe băncile aliniate de-a lungul zidurilor blocului, dar
acolo era datoria locatarilor de la etajul unu sa stea la pândă. Copiii
care încercau să se refugieze pe băncile sprijinite de ziduri între orele
2 şi 4 erau luați la goană de de-alde domnu’ Stanca , despre
care știam ca era violonist la filarmonică (asta fiind si motivul pentru
care toata suflarea blocului îl chema „Violonistu”), avea o nevasta urâtă şi
se lăuda la toți că doctorul îi recomandase să bea in fiecare
zi un pahar de țuică, la ora 10 dimineața, ca sa ii scadă
colesterolul. Violonistu, care mergea la lucru numai seara si numai de două
ori pe săptămână, când erau concertele, era mai tot timpul acasă,
şi deschidea fereastra de îndată ce auzea glasuri de copii pe banca
de la scara lui. Atunci striga cu glas gros, înăsprit de țuica
terapeutică:
“Bă, ia plecați
de-aici la voi acasă, mama voastră! Voi nu vedeți ca e trecut de
două?” După ce auzeau ameninţarea violonistului, copiii o rupeau
la fugă, scandându-i numele, „Violonistu! Violonistu!’” si apoi râzând cu
ras spart, de ghiduşi. Când presiunea verbală nu funcționa, erau
alte metode de impus legea. La etajul unu al scării noastre stătea o
familie de țigani, Olaru. Femeia era slabă ca un uluc de gard, cu o
faţă colțoasă şi ochi haini si galbeni, de vultur: își
pierduse bărbatul cu câţiva ani buni in urma, făcuse ciroză
de la prea multa băutură, şi rămăsese cu fiu-său,
Fănuţă, care era un golan notoriu şi se lua în piept cu
autorităţile de câte ori avea ocazia. Una dintre faptele lui notorii
fusese să se refugieze pe cupola liceului când un profesor îl luase mai
tare când îl prinsese copiind la teza de matematică şi-i pusese nota
doi in catalog. Directorul însuși a trebuit să se urce pe
cupolă, prin podul clădirii şi să vorbească cu el, să
îl convingă să se dea jos, promițându-i ca nu îl pedepsește
dacă acceptă. În procesul negocierii terminate cu succes, directorul îşi
luxase piciorul. Odată ce îl văzuse jos, îi dăduse două
palme zdravene însoţite de o lună de suspendare şi l-ar fi dat şi
afară din școală, daca ar fi putut, mai ales având in vedere că
umblase o săptămână întreagă cu piciorul bolnav acoperit numai
de un ciorap, nemaiîncăpându-i în pantof, umflat ca un butuc din cauza ţiganului
ăluia nenorocit. Olăriţa, cum îi zicea mama (mama avea
talentul de a feminiza instantaneu orice nume de familie care ii cădea in mâini:
Popeasca, Dumitreasca, Morărița, cu rezultatul imediat că unele
din nume ajungeau să sune atroce: Busuloaia, Şuşeroaia), nu
suporta doua lucruri: oamenii tineri şi oamenii care se iubesc. Iar când combinația
firească între cele două ajungea sa se întâmple chiar pe banca de sub
fereastra ei, își pierdea total cumpătul si acționa ca un
angajat al poliţiei moravurilor. Ca atunci când a vărsat o căldare
de apă rece peste doi tineri care se giugiuleau şi ei pe banca scării
8, tăcuţi dar plini de pasiune, si asta după ora patru. După
a ce a strigat mânioasă la ei să se care, și i-a amenințat
ca dacă nu o fac or sa regrete, nu a mai considerat altă soluție
decât să deșerte peste ei o căldare plina ochi cu apă si să
ii ude leoarcă. Ăia au plecat înjurând, cu pasiunea răcita un
pic, dar nu stinsă.
*
Eram in primele clase
de liceu când am început să joc șah, zilnic. În parcul din faţa Teatrului
Naţional care era adiacent blocului nostru, se adunau pensionarii de prin
toată zona centrală a orașului, ca sa discute politică,
fotbal, si să joace șah şi table de dimineața până
seara târziu. Unul dintre cei mai acerbi șahiști era domnu’ Vasilescu,
un colonel de armată proaspăt pensionat. Domnu’ colonel arbora constant
un râs larg, care descoperea un dinte de aur sclipind in lumină cu
licărul unui giuvaer aruncat în fundul unui puţ întunecat, adânc. Domnu’
Vasilescu era considerat campionul imbatabil al “parcului
de la teatru” aplicând o tactică pe care o învăţase in anii de
armată: în timp ce juca, vorbea constant, ca să distragă atenția
competitorului cu o ciorovăială care nu avea alt rost decât sa
enerveze: “Ce domn’le, crezi matale că iese ceva din mutarea aia? E bine că
ai încredere în dumneata!” său “Hait, zău că m-ai speriat,
dragule! Eşti agresiv, dom’ şef, eşti agresiv! Îmi place de
dumneata.” Competitorii îşi pierdeau repede răbdarea cu atâta vorbărie
fără sens şi ar fi reacționat urât, dacă nu i-ar fi
descumpănit râsul larg şi dintele de aur. Iar domnu’ colonel îşi
vedea de planul lui, îi prindea cu regele descoperit şi deodată îl auzeai
anunțând, cu glas deopotrivă triumfător si obraznic: “Șah si
mat, domnu’ şef!” Nu am câștigat niciodată la colonelul Vasilescu,
deși am tot încercat. Ajunsesem să aud de câteva ori pe zi „șah
si mat, domnu’ sef!” si asta mă agasa la maximum. Câștigam în schimb la
colegii de clasă, pe care îi aduceam în parc uneori, după şcoală.
Într-o zi era prea aglomerat în parcul teatrului şi mi-a venit idea sa îl
duc pe Marius, colegul meu de banca, în curtea blocului, să jucăm acolo
o partidă de șah. Băncile din rondul circular erau libere la ora
1 când ne-am întors de la scoală, era o zi frumoasă de primăvara
şi in jur totul era plăcut: iarba, florile, cerul. Când s-a făcut
ora două şi s-a dat stingerea oficială de după amiază,
partida era încă în toi si nu m-am uitat la ceas. Nici nu am crezut ca era
important: stăteam tăcuţi pe banca noastră, aplecați
deasupra tablei de șah, gândind la următoarea mutare. Nu mi-am data
seama când Poetu s-a înființat in fata noastră, cu mers ușor de
felină, şi a început să vorbească, mişcând umbrela ameninţător
în timp ce ne certa.
“Te prefaci că
n-auzi? Vorbesc cu tine, elevule!”
“Oh, buna ziua,
domnu’ Poe… adică Şuşerea… Nu v-am văzut,” m-am scuzat
repede.
“Bă, voi nu știți
care e regula? De la ora 2 la 4 tot tineretul părăseşte parcul. E
perioada zilnică de liniște. Hai, strânge piesele şi
duceți-va acasă!”
“Domnu’ Şuşerea,
suntem aproape de final cu partida. Nu facem gălăgie, suntem numai eu
cu colegul meu,vă rugăm să ne lăsaţi să terminăm!”
“Ba, tu n-auzi ce am
zis? Strânge imediat piesele şi plecați. Unde-i lege nu-i tocmeală,”
iar când a terminat de zis asta şi-a adus umbrela in faţă, cu
vârful in direcția tablei de șah. Atunci m-am înfuriat, şi în
furie am schimbat persoana de adresare:
“Domn’le, nu înțelegi
ca ăsta e șah şi e liniștit? E sportul minţii! Nu
facem zgomot! Ce e așa de greu de înţeles?”
In momentul ala, cu o
mișcare rapidă, neaşteptată, Poetu a măturat cu umbrela
toate piesele de șah, împrăştiindu-le pe caldarâm. Strigând: ”Golanule!
Te tocmești cu mine? Mă iei la mişto că nu ştiu ce e
şahul? Marş acasă!”
Mi-am pierdut cumpătul. Aş fi fost
in stare sa îl lovesc in momentul ăla, dar m-am abținut in ultima
clipă. Doar i-am strigat, cu glas dogit de furie si emoție: “Ești
un vandal, Poetu!”
Remarca mea lătrată a părut că
îl scoate complet din minți: “Vandal! Pe cine faci tu vandal, mă nenorocitule?
Aşa te învaţă pe tine la școală, sa insulți
oamenii mai în vârsta decât tine? Mâine îl sun pe director, golanule! Îţi
văd şi matricola pe mână: 901. Da,da! Mare noroc sa nu te dea
afară, bă!”
Nu mai îmi păsa de ce făceam. Mă
sculasem de pe bancă, și eram la câţiva pași de el când
m-am întors si i-am zis: „Știi ceva, măi domnu’ poet? Nici măcar
nu e corect ce scrie pe tabla aia cu liniștea in curte. Nu e corect să
spui „de la 2 la 4.” Corect e „intre 2 si 4.” Şi mai corect este „între
orele 2 si 4”, dacă vrei să ştii matale. Voi scriitorii şi
mai ales poeţii ar trebui sa știți cel mai bine regulile limbii
romane, dom’ Poetu!” Şi apoi am luat-o la fugă, consolat cu ideea că
nu voi mai recupera piesele de șah.
Mama a fost prima căreia i-am povestit ce
s-a întâmplat si a început sa se văicărească: “Aoleo, maamă!
Putea să cheme politia! O sa te pârască la școală acum,
cine știe ce o sa pățești? Mai lasă-l şi tu
încolo de șah, că nu e bun.“
Tata s-a supărat, dar nu foarte tare:
“Dar şi ție ce ti-o fi venit sa îl faci vandal? Nu știi că
e cam sărit de pe fix, futu-l in cur pe mă-sa? I-am despărțit
pe el si pe Ştefan săptămâna trecută, la ultima
ședință de asociație, când a vrut sa îl sugrume șoferul…
L-a făcut “analfabet” pe
șofer, acolo, de față cu toți. Are gura proastă, dar
aşa nu cred că e prost, dacă citești ce scrie” a conchis
tata. După care a deschis cartea pe care i-o dăduse Şuşerea
la o pagină căreia îi pusese semn. „Ia asculta ce zice ăsta in
altă poezie. Se numește Durere Cosmică. Eu nu
înţeleg nimic, poate înțelegi tu, ia ascultă…”
Când ești bolnavă,
Când nu ţi-e bine
Tragi întreg universul peste tine
Ca pe o plapumă,
Inima ți-e înghiţită de gaura neagră
A suferinței, a durerii,
Iar eu
Udat la piele de constelațiile amintirilor
Mă simt abandonat şi singur
Şi mi-e frig
Si mă întreb unde e dragostea ta?
Poate o stea in renaştere
Pâlpâind în ritmul secundelor cosmice
În gaura neagră a suferinţei, a durerii,
Când ești bolnavă,
Când nu ţi-e bine
„O fi pomenind de nevastă-sa aici,” sare mama, „n-am
mai văzut-o de cam multă vreme pe Şuseroaia… O fi bolnavă,
săraca.”
„N-a zis nimic de nevastă-sa când am vorbit cu el
ultima oară,” clarifică tata, dar mama continuă un subiect in
care pare a avea o grămadă de cunoștințe:
„Cum s-o înțelege femeia aia cu nebunul ăsta de Şuşerea?
Ea pare normala… O femeie cumsecade. Chiar ii plac copiii, dar n-a avut parte
de nepoți până acum. Fiu-său e un pierde vară prin
București, holtei necăpătuit. Trăiește cu femeile şi
le lasă. Nu pare a avea nici un gând de însurătoare” conchide mama,
clătind farfuria cu apă rece și punând-o peste celelalte, în
chiuvetă.
Iar eu mă omor cu o bucată de lemn, o cioplesc cu
cuțitul ca să înlocuiesc un nebun din jocul meu de șah. Am
recuperat toate piesele după ce mi le-a aruncat Poetu pe jos, mai
puțin o piesă: un nebun
de negru.